Nové obrazy Gejzu Barcziho vychádzajú z tvorby zo skoršieho obdobia
Súbor novších malieb predstaví na výstave Nové obrazy v Galérii Alfa košický maliar Gejza Barczi, ktorý sa venuje komornej maľbe a reštaurovaniu. Vo svojich komorných dielach pozvoľna modifikuje svoju aktuálnu predstavu obrazu a rovnako prirodzene sa aj navracia do hĺbky a kontextov svojho skoršieho maľovania. Jeho súčasná tvorba bude vystavená od 19. júla do 21. augusta 2022 denne okrem pondelka v čase od 13:00 do 19:00 hod.

V autorových obrazoch evidujeme viacero konštánt, ktoré doteraz vytvárali jeho charakteristické lyrické a k maliarskej štruktúre koloristicky orientované maliarstvo. Prirodzené vnútorné výzvy k napredovaniu i rovnako prirodzený vzťah k doterajšej vlastnej umeleckej genéze vytvárajú preto logické spojitosti. Ako dominantné sa javia dve vzájomne sa prelínajúce línie Barcziho rukopisu i umelcovej poetiky – výrazný príklon ku kolorizmu, trvalé nasmerovanie k lyrizácii maliarskej témy a práca s abstrahovanými princípmi.

„Barcziho tvorba svojimi východiskami ostáva ukotvená v jeho maľovaní v skoršom období osemdesiatych rokov uplynulého storočia a predovšetkým v jeho maliarstve z počiatku deväťdesiatych tokov. Počas plynúceho dlhého časového úseku ponechal vo svojom maľovaní voľné prelínanie, posilňovanie či upozadenie uvedených ťažiskových základných línií svojho maliarstva. Jeho tvorbu vo všeobecnosti charakterizuje záujem o abstraktnú maliarsku štruktúru, maľbu koloristických polí a v rôznej intenzite priznávanú figuráciu, ktorej zástupnú formu v priebehu posledných tridsiatich rokov jeho maľovania pozvoľna prevzala kresba resp. jej výrazná gestická formula a dominancia lineárnej grafémy či grafického gesta,“ priblížil kurátor Peter Markovič.

Častým znakom vtedajšej, ale tiež Barcziho súčasnej maľby je zreteľne prítomný prvok priestorovosti a hĺbky v jeho koncepcii obrazu. Tento princíp často uplatňoval v kompozíciách dramatizujúcich motív maliarskych hmlovín alebo jemných, drobnými ťahmi štetca vytváraných detailov, s jemnými štruktúrami kontrastujúcimi s hladko poňatými maliarsky netraktovanými časťami maľby. Určitú kompozičnú dramatizáciu a maliarske napätie ako ekvivalent niekdajších figurálnych príbehov vytvárali použité grafické lineárne elementy, kresliace v maľbe minimalisticky poňaté grafémy či geometrické prvky.

Oslobodený od témy, obsahu i konkrétnej formy Barczi postupne s viacerými maliarskymi alternatívami rozvíjal princípy svojho nezobrazujúceho maliarstva, ktorého všetky podstatné prvky a kontexty môžeme kontinuálne vnímať v jeho novšom aj súčasnom maliarstve. Výrazne a s pomerne nečakaným vyznením získava dôležitosť prvok kresbovosti i kresby samotnej. Pomerne prekvapujúcom znakom novších malieb Gejzu Barcziho sú znakovo čitateľné figurálne motívy, ktoré sa vo veľmi zastretej forme archetypu ľudskej postavy pomerne často nachádzajú v jeho terajších maľbách a sprostredkúvajú zastreté symbolické odkazy k tradícii jeho ranného maľovania.

Autor i v terajšej fáze tvorby vytvára nové maliarske diela, hľadajúce svoje maliarske absolútno. Používa svoj skorší a doteraz uplatňovaný i pozvoľna modifikovaný maliarsky jazyk. Vytvára rôznym spôsobom koncipované abstrahované štruktúry. Priznáva záujem o dekoratívnu zložku maľby. Občas zvýrazní štruktúru a textúru maľby samotnej. Ponecháva podobne ako v skorších dielach v kompozíciách „poletujúce“ geometrizmy, cíti príťažlivosť čistej plochy maľby i rovnako vizuálnu príťažlivosť kompozície pokrytej maliarskou štruktúrou rozpriestranenej od okraja po okraj obrazu... 

Miesto konania: Kulturpark, Galéria Alfa
Vstupné: 2 €