Výstava Fázy a koncepty v galérii Francúzskeho inštitútu
Výtvarné návrhy v súčasných slovenských digitálnych hrách
Pri príležitosti festivalu Digitálny November 2021 predstaví Francúzsky inštitút vo svojej galérii novú výstavu venovanú koncepcii videohier.
3. – 30. novembra 2021
/pondelok – piatok: 13:00 – 18:00/
Galéria Francúzskeho inštitútu
Sedlárska 7, Bratislava
Vstup voľný
Výstava slovenského herného concept artu – výtvarných návrhov predstavuje vybrané projekty významných slovenských herných štúdií a talentovaných umelcov. Každé vystavené dielo demonštruje jednotlivé fázy vývoja grafických návrhov v digitálnych hrách, pričom nezostáva iba pri počiatočných skicách. Postavy, objekty alebo prostredia prechádzajú od prvotného nápadu až po finálny výstup dlhou cestou. Čo sa nakoniec objaví vo vydanej hre môže byť z technických, estetických alebo ideových príčin často pôvodnej predlohe veľmi blízke, no rovnako aj vzdialené. Výstava vďaka rozdeleniu každého výstupu na jednotlivé fázy vývoja ukazuje, čím všetkým si musí výtvarný návrh prejsť, aby nakoniec uzrel v digitálnej podobe svetlo sveta na našich monitoroch a televíznych obrazovkách.
Organizátori a partneri výstavy
Org.: Fakulta umení TUKE, Slovenské centrum dizajnu, Slovenské múzeum dizajnu
Part.: Francúzsky inštitút na Slovensku, Slovak Game Developers Association, Game Days
Kurátorský text k výstave
Slovenská herná vývojárska scéna zažíva v poslednej desiatke rokov nevídaný rozmach. Na Slovensku sa v roku 2017 živilo tvorbou hier podľa údajov Slovak Game Developer Association vyše 500 tvorcov v 28 spoločnostiach. Popri niekoľkých väčších štúdiách, zamestnávajúcich naraz desiatky tvorcov sa stále častejšie, po vzore dnes už dobre známeho modelu tvorby nezávislých hier formujú aj menšie štúdiá postavené na niekoľkých tvorcoch alebo dokonca iba na jednom človeku, ktorý sa stará o všetky aspekty vývoja svojho diela. Výstava Fázy a koncepty prezentuje niekoľko vybraných projektov, zastupujúcich oba tieto póly hernej tvorby na našom území.
Výtvarné návrhy (concept art) v hrách často stoja, popri voľbe herného žánru, jej základných mechaník alebo technických riešení a výbere enginu, pri počiatkoch ich vzniku. Určujú celkovú výtvarnú štylizáciu, technickú a technologickú náročnosť vývoja, alebo náladu hry, ktorú tvorcovia zamýšľajú hráčovi navodiť. Často môžu byť úzko prepojené so zvoleným žánrom alebo, naopak, sa od neho snažia originálnym stvárnením istým spôsobom odkloniť a inovovať. Koncept art a finálne výtvarnosti alebo modely objektov, postáv, prostredí, či efektov majú často výrazný vplyv na (nie len) prvý dojem, ktorý v nás hry zanechávajú.
Fázy a koncepty prezentujú výtvarné návrhy slovenských hier v niekoľkých štádiách. Od prvopočiatočných nákresov a skečov, prípadne referenčných obrázkov a fotografií, cez prvé neotexturované modely, difúzne textúry alebo sprity, až po ich prepracovanie do výslednej podoby s akou sa stretneme vo vydanej hre. Vybrané hry a ich výtvarníci sú zároveň aj ukážkou toho, aké tituly sa na našom území aktuálne vyvíjajú, pričom 3 z 5 vystavených hier sú ešte stále nedokončené a jeden titul nebude nikdy vydaný.
Hra Grayzone je pripravovaným debutom košického Eastworks. Štúdio sa doposiaľ zaoberalo takmer výhradne outsourcingom v oblasti výtvarných návrhov a modelov pre veľké medzinárodné herné projekty. Vystavené diela zobrazujú detailný model mesta, ktoré bude môcť hráč v hre navštíviť. Vzhľadom na rozsiahlosť titulu sa na jeho tvorbe podieľal celý tím ľudí pod vedením Rudolfa Starúcha.
Výtvarnosti Daniela Mihálika pochádzajú zo zrušeného projektu Morning Men najväčšieho slovenského štúdia Pixel Federation z Bratislavy. Ako “vedľajší” projekt mal tento titul predstavovať výrazný výtvarný aj žánrový odklon od doterajšieho zamerania štúdia na bezplatné hry orientované na masové publikum. Hra kládla veľký dôraz na kvalitný príbeh, jeho vetvenie vplyvom volieb hráča a žánrovo sa mala približovať ťahovým JRPG hrám a adventúram.
Westernovo ladené hry sú v posledných rokoch ojedinelým úkazom. Práve orientácia na divoký západ, navyše skrížená s nápadito štylizovanými postavami z ríše hmyzu, je jednou z najsilnejších stránok hry Blood Will Be Spilled. Je vyvíjaná malým nezávislým štúdiom Doublequote Studio v tíme sústredenom okolo bratov Ivana a Martina Kozmona. Za výrazné komixovo - rozprávkové výtvarné prevedenie vďačí práve im, obaja sa totiž sústreďujú hlavne na animáciu a grafický dizajn.
DayZ od českého štúdia Bohemia Interactive je hrou s obrovským medzinárodným dopadom a miliónmi hráčov. Vychádza z rovnomennej fanúšikovskej úpravy hry Arma 3, ktorú sa štúdio rozhodlo prepracovať do samostatného titulu. DayZ je aktuálne ešte stále vo vývoji, no je zároveň dostupná a hrateľná vo fáze open beta. Na jej tvorbe sa podieľa aj sesterská pobočka štúdia Bohemia Interactive Bratislava, z ktorej pochádza aj výtvarník Boris Joanovič. Vystavené objekty slúžia hráčom na uskladnenie všetkých predmetov a zbraní v hre, vaky majú funkciu inventára, pričom sa kvalitatívne rôznia a určujú aj jeho celkovú kapacitu.
Akčné RPG Wikings - Wolves of Midgard je titulom najväčšieho košického štúdia Games Farm. Spoločnosť je zložená z pôvodných členov štúdia 3D People a má vyše 15-ročnú skúsenosť s tvorbou hier. Games Farm sa dlhodobo zaoberá vývojom herných sérií Air Conflicts a Heretic Kingdoms, pričom na druhú z nich nadväzuje žánrovo aj vystavovaný titul. Toto akčné RPG charakterizuje zameranie na nórsku mytológiu, ktorej zodpovedá aj jej výtvarná štylizácia, či príbeh. Autorom výtvarných návrhov zbraní v hre je Tibor Jursa.
Vladimír Pribila je jediným tvorcom pracujúcim na projekte Jester’s Quest. Vo svojej spoločnosti Cybernautic zastáva všetky pozície od výtvarníka, programátora, level dizajnéra, zvukára až po hudobníka. Plošinovka na štýl metroidvania hry s výtvarnosťami evokujúcimi pixel art éru 8 a 16 bitových hier je plná popkultúrnych referencií na obľúbené hry autora, obdobie prelomu 80. a 90.rokov 20. storočia alebo odkazov na slovenské reálie ako napríklad Bojnický hrad.
Maroš Brojo, Slovenské múzeum dizajnu
Portál www.kamdomesta.sk nie je organizátorom uverejňovaných podujatí a preto nezodpovedá za zmeny uskutočnené organizátormi. Odporúčame preveriť si vopred termín a čas konania podujatia priamo u organizátora. Na niektoré akcie je potrebné sa prihlásiť vopred.