Západoslovenské múzeum v Trnave v spolupráci s Poľským inštitútom v Bratislave predstavuje trnavskému publiku výstavu plagátov legendárneho poľského grafika, plagátového dizajnéra a scénografa Ryszarda Kaju. Výstava s názvom Od Baltiku po Tatry je výberom stovky plagátov, ktoré sám autor nazval „zakódovaný bedeker súkromných spomienok“. Kolekcia vznikala postupne v rokoch 2012 – 2019 a prináša sériu originálnych plagátov plných nostalgie, umelcových spomienok, ale aj emócií.

Ryszard Kaja (1962 – 2019) bol jedným z najvýraznejších poľských vizuálnych umelcov svojej generácie. Vyštudoval klasickú maľbu, no venoval sa najmä scénografii, kostýmom, ilustráciám a divadelnej grafike – zahŕňajúc pozvánky, programy či plagáty k inscenáciám. Bol spoločenským človekom plným nápadov, gurmánom a workoholikom, ktorého nevyčerpateľná fantázia a činorodosť sa prelínala s jemnou iróniou, nostalgiou a takmer detskou radosťou z objavovania tajomstiev života i sveta.

Pochádzal z umeleckej rodiny. Otec Zbigniew Kaja patril k predstaviteľom slávnej Poľskej školy plagátu, matka Stefania bola uznávanou maliarkou a keramičkou. Počas svojej kariéry vytvoril viac než 150 scén a kostýmov pre operu, balet, divadlo, film i televíziu – a tiež niekoľko pozoruhodných dizajnov interiérov. V 90. rokoch pôsobil ako hlavný scénograf vo veľkých divadlách v Štetíne, Poznani či Lodži. Táto etapa bola spojená s významnými oceneniami vrátane Medaily Młodej Sztuki.

Napriek úspechu sa po roku 2000 rozhodol zmeniť svoje zameranie – začal spolu s vtedajším partnerom Leszkom Jamrozikom, dnes správcom a kustódom jeho umeleckého odkazu, cestovať – po celom svete i po Poľsku – a presunul svoju tvorbu smerom k ilustráciám a plagátu, ktorý sa neskôr stal jeho najosobnejším vyjadrovacím médiom. Svoje cestovateľské zážitky, myšlienky a vizuálne postrehy si zapisoval do denníkov, ktoré sa stali predlohou pre jeho najznámejšie dielo – sériu plagátov „Polska“ (Poľsko).

Táto séria, ktorú označoval za svoj „umelecký cestovateľský denník“, zahŕňa 164 plagátov, ktoré tvoril od roku 2012 až do svojej smrti v roku 2019 – pričom predstavuje výber autentických postrehov, spomienok a univerzálnych tém. Nejde o turistickú propagáciu ani mapovanie miestnych atrakcií. Kaja pri tvorbe vizualizoval akúsi prechádzku po „duši krajiny“, plnú jedinečných pozorovaní, metafor a anekdôt o mestách, regiónoch i „nemiestach“ Poľska.

Plagáty reflektujú nostalgiu starých cintorínov a poetiku malomestských zátiší, ale aj grotesknosť moderných panelákov, ľudové čipky, techno-festivaly či staré židovské štetly. Cítiť v nich fascináciu artdekom, hrabalovský humor a schopnosť nachádzať unikátny pohľad na veci, zakaždým z nečakanej perspektívy, so zveličením, láskavosťou a jemnou iróniou. Plagáty oživujú korpulentné dámy, obskúrne postavy, absurdné situácie, skryté intervencie i symboly „poľskosti“ – od mešity tatárskej menšiny v Bohonikoch po rafinériu v Płocku, od sliezskych červených okien až po punkový festival v Jarocine.

Kaja pri tvorbe používal rozmanité techniky – maľbu, koláž, fotomontáž, neraz aj drevorezy svojho otca – a výsledné plagáty pôsobia akoby boli práve vytiahnuté z archívu, často so zámernou patinou a ručnými poznámkami.

Výstava ponúka pohľad na cestu umelca, ktorý sa nebál spájať tradíciu s iróniou, bláznivú predstavivosť so všednosťou a ktorý cez plagát dokázal zaznamenať esenciu Poľska – jeho krásu, bizarnosť i obyčajnosť. Kolekcia je akýmsi príspevkom vnímavého umelca k sebauvedomeniu si vlastného významu, krásy i nedostatkov krajiny, ktorá sa spamätáva a nanovo pretvára po období akejsi stagnácie a úpadku.

Pozývame vás spoznať Poľsko od Baltiku až po Tatry očami poľského grafika Ryszarda Kaju na výstavu, ktorá je zároveň sprievodným podujatím Trienále plagátu Trnava 2025. Vernisáž výstavy sa uskutoční vo štvrtok 16. októbra o 16:00 v Západoslovenskom múzeu v Trnave, Múzejné námestie 3. Výstava potrvá do 23. januára 2026.