Rezonancia tvorby Janka Alexyho v dielach súčasného umenia 

Organizátor: Liptovská galéria P. M. Bohúňa v Liptovskom Mikuláši v zriaďovateľskej pôsobnosti Žilinského samosprávneho kraja
Názov výstavyJ. A., ALEXY
Podnadpis: Rezonancia tvorby Janka Alexyho v dielach súčasného umenia
Miesto: Veľká výstavná sieň LGPMB
Trvanie výstavy: 19.4. - 26.8.2023
Otvorenie výstavy:  18.4.2023 o 16:30 hod.
Kurátor výstavy: Richard Gregor

Vystavujúci autori:
Janko Alexy, Štefan Balázs, Mária Balážová, Anton Čierny, Lucia Dovičáková, Pavlína Fichta Čierna, Květa Fulierová, Juraj Kollár, Mira Kubáňová, Ján Kudlička, Stano Masár, Matúš Maťátko, Kristián Németh, Aliz*a Orlan, Martin Piaček, Rasťo Podoba, Veronika Rónaiová, Peter Rónai, Jarmila Sabová Džuppová, Dorota Sadovská, Ivana Šáteková, Olja Triaška Stefanović, Ján Triaška, Vladislav Zabel

Spolupracujúce inštitúcie:
Galéria mesta Bratislavy
Oravská galéria

Výstavný projekt z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia.


Za vznikom tejto výstavy stojí otázka, aký odkaz nám do dneška zanecháva slovenská moderna a jej konkrétni predstavitelia. V našom prípade ide o osobnosť Janka Alexyho (1894-1970), rodáka z Liptovského Mikuláša a jedného zo zakladateľov našej galérie v roku 1955. Pýtame sa na odkaz nie komerčný, ani poučkový - ale reálny a hmatateľný. Oslovili sme viac ako dvadsať aktívnych umelcov mnohých generácií, od tridsiatnikov až po deväťdesiatnikov, ktorí pracujú v rôznych oblastiach vizuálnej tvorby a tiež na rôznych miestach Slovenska. V absolútnej  miere mali k vytvoreniu diela voľnú ruku - mohlo ísť o poctu aj kritiku, parafrázu aj citáciu, pripomienku, či dokonca spomienku, alebo len voľnú asociáciu. Akceptovali sme aj staršie práce, pokiaľ ich príslušný autor nominoval.

Výstava teda pozostáva z nových diel, a tiež zo špecificky radenej koláže tvorby Janka Alexyho, umiestnenej v samostatnej sekcii Veľkej sály. Nejde o Alexyho retrospektívu, ani o prísny výber jeho ťažiskových malieb, ale o prehľad, rez celou šírkou jeho tvorivej škály v chronologickom radení. Ukazuje jeho hľadania, návraty a nové hľadania, konkrétne tematické či štýlové snahy a narácie, ktoré v mnohom dokladajú nielen umeleckú, ale tiež obrodeneckú podstatu jeho osobnosti. 

V Alexyho zornom poli sa nachádzal nielen obraz, ale tiež umelecká kritika, literárna a pedagogická práca, ako aj všeobecne známa organizačná činnosť. Predznamenal tým v mnohom práve dnešné stratégie na našej kultúrnej scéne, ktorej dôležitým segmentom je individuálny a kolektívny umelecký aktivizmus. Ukazuje sa, že slovenská prvorepubliková moderna, ktorej svoju pozornosť venuje čoraz menej odborníkov, má v sebe obrovský potenciál. Je lepšie vnímať ju nie ako oneskorenú odozvu parížskych štýlov 19. storočia, ale ako predzvesť toho, čo ešte len malo a má nastať.

Richard Gregor