Druhý ročník denného festivalu MELA prinesie 25. júna 2022 spektrum súčasných hudobných experimentálnych prístupov. Väčšina z nich budú slovenské premiéry. Čakáme vás na mlynskom dvore, ktorý bude križovatkou medzi poslucháčskymi zážitkami na povale a v stodole.

MELA 2022 ::LINE UP:: Circulation

 Michaela Antalová / Adrian Myhr (SK/NO) │ Ben Bertrand (BE) │ Anna Khvyl (UA) │ Adela Mede & Adam Badí Donoval (SK) │ Širom (SI) │ MSHR (USA) │ WIDT (PL)

Lístky: https://tinyurl.com/yc7crcza

Festival má prostredníctvom zvuku preskúmať, oživiť a naplniť priestory Schaubmarovho mlyna. Hudobné projekty sú uvádzané v nových kontextoch, vďaka čomu sa rozširuje, dopĺňa a diverzifikuje komunita dobrodružnej hudby a zvukového umenia. Ročník 2022 dramaturgicky zastrešuje Jakub Juhás z mappa editions a prináša tému Cirkulácie.

Vizuálnu identitu MELA 2022 vytvoril grafický dizajnér Matej Vojtuš. Cirkuláciu zobrazuje ako tok statkov, majetkov, peňazí. Využíva blokový font, grafické merateľné symboly, tabuľky a grafy.

| 𝙇𝙄𝙉𝙀 𝙐𝙋 |
  • MICHAELA ANTALOVÁ / ADRIAN MYHR (SK/NO)
    Michaela Antalová je slovenská skladateľka, multiinštrumentalistka a improvizátorka pôsobiaca v Osle. Poznáme ju hlavne ako bubeníčku z projektov Mikoo, PIO či Love_Me, no vďaka svojej všestrannosti hráva aj so skupinami Dunajská vlna, Květy, ale aj s výraznými menami impro scény, akými sú Martin Küchen a Chris Corsano. Antalová sa úspešne vyhýba žánrovým konvenciám, vďaka čomu sa jej darí vytvárať spojenia medzi na prvý pohľad vzdialenými zvukovými komunitami. Dobrým príkladom je duo s nórskym kontrabasistom Adrianom Myhrom. Na MELE spoločne predstavia album Zvony (2021, Hevhetia), ktorý je akýmsi zvukovým mostom medzi slovenskou a nórskou tradičnou hudbou. Nie je to folklór zo skanzenu, skôr jeho živá, špekulatívna verzia, kde vedľa seba znejú mužský spevácky zbor zo Šumiaca, terénne nahrávky cvrčkov, fujara, vŕbová flauta seljefløyte, kontrabas a harmónium. Zabudnite na nacionalistický pátos folklórnych slávností, toto je hudba, ktorá dokáže preklenúť aj tie najstrmšie tiesňavy. Podkrovie Schaubmarovho mlynu poslúži ako vhodný teleport medzi šumiackymi lúkami a smrekovými lesmi v okolí Osla.
  • BEN BERTRAND (BE)
    Ben Betrand je ideálnou voľbou v prípade, že sa chcete ponoriť do noirovo-hypnotických atmosfér, ktoré vám matne pripomenú minimalistické kompozície Steva Reicha alebo Terryho Rileyho. Jeho ornamentálne a repetitívne postupy vás tiež navedú k Jonovi Hassellovi a Caterine Barbieri. Bruselský skladateľ si vystačí s jedným basklarinetom, množstvom efektov a rôznymi zlepšovákmi, vďaka ktorým dokáže transformovať akustický zvuk nástroja na elektronický, čo mu umožňuje vytvárať vynaliezavé slučky a orchestrácie. Pri hre využíva cirkulárny dych. Vďaka nemu dokáže udržať dlhé tóny – dróny a navodiť tak pocit nekonečných akustických krajín. Ben doposiaľ vydal tri albumy, hral na množstve európskych festivaloch experimentálnej hudby, počnúc Le Guess Who? a Rewirom, končiac Meakusmou. Ideálnym albumom na zoznámenie je Manes (2020, KRAAK), ale pamätajte si, že naživo je to ešte intenzívnejší a pohlcujúcejší zážitok.
  • ADELA MEDE & ADAM BADÍ DONOVAL (SK)
    Koncert Adela Mede & Adam Badí Donoval má nálepku ojedinelý. Na MELE uvidíme len ich druhé spoločné vystúpenie. Sme zvedaví*é, s čím k nám zavítajú.
    Adela Mede je zvuková umelkyňa usadená v Bratislave. Tento rok jej vyšiel veľmi dobre prijatý debutový album Szabadság. Album vznikol na slovensko-maďarskom pohraničí a počuť na ňom zvukové odtlačky okolitej krajiny, folklórnu zemitosť, digitálne experimenty, príbehy z rodinnej histórie, surrealistické fragmenty a repetitívne opisy prírodných kolobehov. Nahrávka a vlastne aj koncertné podanie je o to zaujímavejšie, že Mede spieva v troch rôznych jazykoch (slovenčina, maďarčina, angličtina), pričom každý z nich sa vyznačuje inou intonáciou a harmóniou. Hlas je pre Adelu Mede rovnocenným hudobným nástrojom, ale netreba zabúdať ani na poetický obsah a emocionálnu hĺbku, o ktorej píše pre The Quietus český hudobný kritik Miloš Hroch.
    Adam Badí Donoval príde s rovnako horúcou novinku. V máji vydáva album Sometimes Life Is Hard And So We Should Help Each Other v skvelom londýnskom vydavateľstve The Trilogy Tapes. Na jeho debute sa ponoríte do subtílnych zvukových krajín, ktoré sú preplnené množstvom detailov, tlmených atmosfér a zárodočných vzrušení. Každá jedna skladba je rovnocenným ambientným environmentom, ktorý znie ako spomienka zakalená rozdrobenou pamäťou. Bude zaujímavé počúvať, ako sa do týchto fragmentov odtláča oživený hlas. Donoval sa v minulosti venoval tiež hudobnej publicistike, písal hlavne pre Bandcamp Daily. Neskôr sa vrhol do komunitných a vydavateľských projektov, kde sa stal dôležitým a podporným členom. Sám vedie label Warm Winters Ltd., kde vydáva tie najzaujímavejšie mená medzinárodnej experimentálnej hudobnej scény.
  • MSHR (USA)
    MSHR je audiovizuálny kolektív tvorený tandemom Birch Cooper a Brenna Murphy. Vo svojom diele skúmajú potenciál elektronických systémov a kybernetických súvislostí, ktoré zachytávajú v podobe AV kompozícií, inštalácií a živých vystúpení. Poslednú dekádu cestujú po svete so svojou jedinečnou improvizovanou show, ktorej stredobodom sú vlastnoručne postavené analógové syntetizátory. Tie pomocou spätnej väzby reagujú na svetlo a pohyb, pričom vytvárajú masívne, fyzicky omračujúce a psycho-transformatívne zvukové krajiny. Takto nejako vyzerá a znie vynáranie sa človeka z tekutej biologicko-ekologicko-technologickej štruktúry, blikajúcej a zavýjajúcej podľa jasných zariekavacích formuliek.
    „Pri predvádzaní kompozície vystupujeme ako agenti v syntetickom ekosystéme,“ hovoria. „Improvizácia vnútri systému svetelnej a zvukovej spätnej väzby je ako pohybujúce sa kamene v rieke, ktoré interagujú s prostredím a menia tok jeho prvkov. Tieto nahrávky zachytávajú zvukovú dimenziu surovej elektriny, ktorá prúdi cez morfujúcu konšteláciu analógových počítačových čipov, blikajúcich žiaroviek a extrémnej (ne)ľudskej prítomnosti.“ 
  • ŠIROM (SI)
    Širom je slovinské multiinštrumentálne trio Sama Kutina, Iztoka Korena a Any Kravanji. Svoju hudbu nazývajú imaginárny folk, čo je označenie, ktoré v súvislosti s dielom Bélu Bartóka zaviedol jeho životopisec Serge Moreux. Imaginárny folk je ovplyvnený najrôznejšími podobami tradičnej hudby, s ktorými skupina ďalej experimentuje, ohýba ich a improvizuje s nimi. Výsledkom je fiktívny folklór, ktorý vás v rámci jednej skladby prevedie zo slovinského Krasu cez zasnežené štíty Kaukazu až do Indonézie a späť. Širom na svojich koncertoch využívajú množstvo hudobných a niekoľko nehudobných nástrojov, o ktorých ste doposiaľ možno ani nepočuli. Medzi tie menej známe patria balafón, rabáb, bendir, tambura, ninera či DIY zvonkohry a nájdené objekty. Ich eklektickosť najlepšie vystihujú slová britského denníka Guardian. „Skladby Širom sú epizodické, snové výpravy – vokálne kvílenie v štýle qawwali a stredoveké dróny mutujú do free-jazzových besnení; ktoré voľne prechádzajú do gamelanovej hudby.“ Za sedem rokov odohrali množstvo koncertov v hlavných európskych baštách experimentálnej scény, ale aj na veľkých festivaloch typu Roskilde. Konečne zahrajú aj u nás!
  • WIDT (PL)
    WIDT je sesterské duo Antoniny Nowackej a Bogumiły Piotrowskej. Koncept ich živých vystúpení vychádza z abstraktnej opery, kde význam libreta nahrádza nonverbálny jazyk, rôzne nekonvenčné hlasové techniky, ktoré v duu rozvíja Antonina. Bogumiła sa živým manipulovaním videa stará o vizuálnu stránku performance. Tá tiež odkazuje k tradícii videoartu a priekopníckym avantgardným postupom. Ide o delikátnu analógovú technológiu, ktorá pomocou spätnej väzby presne reaguje na jednotlivé hlasové prejavy. Široký vokálny rozsah a organický tok videa umožňujú vytvoriť dynamické kompozície, ktoré sú jemné a nepolapiteľné, no zároveň nekompromisné a inovatívne. Predstavte si, ako túto retro futurologickú televíznu operu sleduje Kris Kelvin, popri tom ako vesmírna stanica, v ktorej sedí, obieha planétu Solaris. Na MELE budeme obiehať spoločne. WIDT jednoznačne patria k tomu najzaujímavejšiemu, čo môžeme nájsť na poľskej hudobnej scéne. Ich unikátne miesto a veľmi dobre rozpoznateľnú poetiku spoznali poslucháči na festivaloch Unsound, KRAAK, Counterflows Festival, UH Festival, Avant Art alebo Stimul.
    Na ich zozname spoluprác sú mená ako Hermann Nitsch, Charlemagne Palestine, David Behrman, Księżyc, Mats Gustafsson, Pierre Bastien, Christoph De Babalon, Benedict Drew, Francesco Cavaliere.

Podujatie, ktoré usporadúvajú MELA festival a Vakuum s 3 ďalšími