Ako vyzerala práca v čase priemyselnej revolúcie? Ako sa vyvíjala automatizácia výroby? Aká bola nočná smena človeka pracujúceho pre donáškovú službu, ktorý musel do ďalšieho rána zarobiť na nájom? Alebo vekovo, národnostne a rodovo rôznorodé výpovede ľudí pracujúcich na stavbách v Spojenom kráľovstve. Ako sa žije a pracuje škrečkom v Škrečkolande, v perfektnom štáte s dokonalou ekonomikou? A v neposlednom rade kompetetívnym prostredím vyvolaná horúčkovitá snaha zvíťaziť napriek absurdnosti zadaných úloh.

Zoznam premietaných filmov:

  • Prácu pre všetkých (Jobs for all!, réžia Maximilien Van Aertryck & Axel Danielson, 2021, 13 min)
  • Peniaze a šťastie (Money and Happiness, Ana Nedeljković, Nikola Majdak Jr., 2022, 10 min)
  • Fairplay (réžia Zoel Aeschbacher, 2022, 17 min)
  • Underdog (Chabron, réžia David Arslanian, 2022, 20 min)
  • Práca (Labour, autorstvo Material Cultures v spolupráci s Rachael Milliner / Amica Dall / Sara Pereira / Mhamad Safa / Kate Handford, 16 min.)

Voľný cyklus Kina inak A4 s názvom I don’t dream of labour združuje diela, ktoré sa zaoberajú tým, ako práca zasahuje do ľudských životov, ako ovplyvňuje ich premýšľanie, návyky, vnímanie vlastnej hodnoty a identity (cez pracovné zaradenie); ako je najdôležitejšia práca neviditeľná, ako niektoré typy námezdnej práce nútia k súťaživosti a prioritizujú výkonnosť a efektivitu pred empatiou. O vykorisťovaní a odcudzení, unavených telách, vyčerpaní, vyhorení a bullshit jobs, o neplatenej práci, prekarizácii. „Práca súvisí s dôstojnosťou a môže človeku dôstojnosť prepožičiavať, alebo ho o ňu naopak okráda. práca môže a nemusí byť kariérou a rovnako tak môže a nemusí ľuďom pripadať zmysluplná,” píše sociologička Kateřina Nedbálková v úvode svojej knihy Pracovat.

Digitalizáciu Kina inak finančne podporil Audiovizuálny fond. Podujatie je organizované v spolupráci s Francúzskym inštitútom. Z verejných zdrojov podporila Nadácia mesta Bratislavy a mestská časť Bratislava-Staré Mesto.