V časoch, keď ešte SNG stíhala aktualitu a občas i riskovala kúpou diplomovej práce sľubného študenta, vznikla performancia Man on the River (2011) Tomáša Šoltysa (1985). Obraz muža, samotného umelca, ktorý ako Kristus kráčal, „plynul“ na vlnách Dunaja, mal povahu endurance – náročného, život investujúceho výkonu, pričom ho zaznamenalo nielen umelecké publikum, ale pochopiteľne i bezpečnostné zložky mesta.

Dunaj je v Bratislave neskrotnou, no silne mestotvornou riekou, aj preto jej (umelecké) „osedlanie“ pôsobilo tak charizmaticky. A fotogenicky. Istým časovým rozmerom Šoltysovej trúfnej akcie, jeho video-veduty, bola nepriamo i úvaha o prítomnosti či temporalite umenia v meste. V tom čase sa v Bratislave „osadzovali“ viaceré kontroverzné monumenty (napr. Kulichov „ľudácky“ Svätopluk) a snáď i  preto sa začala v povedomí usádzať predstava, že najzmysluplnejšie umelecké gestá sú tie efemérne, neinvazívne, skôr zážitkové – diela-udalosti, zaznamenané videom či fotografiou, bez potreby zakoreniť sa v meste a „zavadzať“ v ňom.

Vo videu Muž na rieke sa pritom skoro nič nedeje. Roztrasená kamera sníma muža/umelca z viacerých strán, na pozadí bratislavských mostov, nábreží, prístavu... Okrem nepatričnej figúry muža na vode, ktorý – fakticky – hodiny „zenovo“ plynie dolu riekou, uchvacuje možno i neobvyklá perspektíva snímania/vnímania mesta, ktoré sa medzičasom tak dramaticky zmenilo.

Trvanie výstavy: 11. apríla 2022 — 5. júna 2022
Miesto: Esterházyho palác, Bratislava
Kurátorka: Petra Hanáková