Koncerty A cyklu │ 10.11.2022 │ Dom umenia │ 19:00

  • Štátna filharmónia Košice
  • Finnegan DOWNIE DEAR, dirigent
  • Bruno PHILIPPE, violončelo

Program:

Edward Elgar: Koncert pre violončelo a orchester e mol op. 85
Leoš Janáček: Suita z opery Vec Makropulos (arr. José Serebrier)


Vstupné: 12/11/10 € │ zľavnené: 9/8/7 € │ lóža: 16 €


Posledné významné dielo britského skladateľa Edwarda Elgara, Koncert pre violončelo e mol, sa radí medzi zásadné diela repertoáru pre tento nástroj. Elgar ho skomponoval v roku 1919, bezprostredne po skončení prvej svetovej vojny. Na rozdiel od jeho skoršieho husľového koncertu, v ktorom prevažujú lyrické prvky, je violončelový koncert z väčšej časti kontemplatívny, melancholický až elegický, ale zároveň prináša aj vášnivé a vrúcne emócie. Elgar, zhrozený a rozčarovaný z utrpenia spôsobeného vojnou, si uvedomil, že život v Európe už nikdy nebude taký, ako predtým. Počas vojny písal iba veľmi málo hudby, ale od augusta 1918 v priebehu jediného roka pretavil svoje pocity do štyroch diel, ktoré patria k tým najlepším, aké kedy zložil. Prvé tri boli komorné diela, v ktorých vyvinul nový kompozičný jazyk, výstižnejší a striedmejší. Tým štvrtým dielom bol Koncert pre violončelo, Elgarov veľkolepý nárek nad strateným svetom.

Hoci sa opera Leoša Janáčka Věc Makropulos odohráva v právnickom prostredí a je plná dialógov a spletitého deja, skladateľ, ktorý sa už v Príhodách líšky Bystroušky zaoberal životom a jeho nekonečným kolobehom, touto hudbou dokonale vyjadril podstatu, ukrývajúcu sa pod detektívnou zápletkou Čapkovho textu. Jeho hudba je odpoveďou na otázku, či môže nesmrteľnosť priniesť ľuďom šťastie, alebo naopak, či ľudský život napĺňa práve nevyhnutnosť konca.

Viac si môžete prečítať v tlačovej správe.