Brať to s nadhľadom / Taking it from Above
Trienále plagátu Trnava 2025 / Poster Triennal Trnava 2025
Výber študentských plagátov z TPT 2025 / Selection of students´ posters from TPT 2025
Kurátorstvo / Curators: Adrián Kobetič, Rebecca Opravil
Architekt výstavy / Exhibition Architecture: Jakub Tóth
Vernisáž / Exhibition Opening: utorok / Tuesday, 2.12.2025, 18:00
Trvanie výstavy / Duration: 3.12.2025 - 18.1.2026
Miesto / Venue: Galéria Medium, Hviezdoslavovo nám. 18, Bratislava
Trienále Plagátu Trnava dlhodobo sleduje, ako sa médium plagátu mení v čase, a ako sa mení spôsob, akým ho čítame. Tento rok sa konal už dvanásty ročník tejto medzinárodnej súťaže, ktorá sleduje aktuálne vizuálne a komunikačné tendencie vo svetovom plagátovom dizajne a hodnotí práce v dvoch kategóriách – profesionál a študent. Študentská kategória v tomto procese zohráva kľúčovú úlohu: predstavuje prostredie, kde vznikajú nové vizuálne postupy, kde sa testuje hranica medzi komunikáciou, autorským gestom a vizuálnym experimentom. Súčasný ročník, nadväzujúci na dlhú tradíciu medzinárodnej konfrontácie, ukazuje, že mladí autori už nevnímajú plagát ako statické médium, ale ako pohyblivý systém reagujúci na kultúrny tlak, politické gestá či preskupovanie spoločenských hodnôt. Výber päťdesiatich finálových plagátov preto nevytvára homogénny celok, ale skôr sieť rôznych prístupov, ktoré spolu vedú premyslený, hoci nie vždy harmonický dialóg.
Názov výstavy Brať to s nadhľadom funguje ako dispozícia – jemné nastavenie optiky, ktoré umožňuje vidieť v študentskej tvorbe nielen vizuálnu zručnosť, ale najmä schopnosť premýšľať o médiu samotnom. Zastúpené práce pokrývajú celý rozsah tém, ktoré dnes formujú vizuálnu komunikáciu: od environmentálnych a sociálnych otázok až po analýzu samotnej vizuality, jej preplnenosti, zrýchľovania a fragmentácie. V mnohých plagátoch sa objavuje potreba spomaliť, presnejšie pomenovať problém alebo vytvoriť priestor, kde môže obraz existovať mimo systému okamžitého výkladu. Iné zas cielene pracujú s iróniou, mikrogestom či redukciou. Spája ich presná, kritická observácia súčasného sveta a ochota hľadať nové formy vizuálnej argumentácie.
Samotný výstavný koncept mierne posúva to, ako sme zvyknutí k plagátu pristupovať. Tradičná vertikalita ustupuje inej orientácii – možno bližšej pohybu tela než pohľadu. Plagát sa tu správa menej ako obraz a viac ako objekt, ktorý si vyžaduje nový spôsob čítania. Divák nie je nútený prijať jedinú perspektívu; jeho pozícia sa stáva súčasťou diela. Uložené vrstvy, opakované formáty a zdanlivo jednoduché gestá otvárajú pole interpretácií: o prebytku obrazov, o potrebe odstupu, o tlaku vizuálneho prostredia, alebo naopak o jeho fascinujúcej rôznorodosti. Výstava necháva tieto významy voľne plynúť a umožňuje, aby ich každá návšteva nanovo skladala. Koncept tak neponúka definitívnu odpoveď na to, čím má plagát dnes byť – skôr vytvára situáciu, v ktorej sa na túto otázku dá reagovať viacerými spôsobmi.
Partneri: Vysoká škola výtvarných umení v Bratislave, Slovenské centrum dizajnu
Tento projekt je realizovaný s finančnou podporou Trnavského samosprávneho kraja.
Z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia.
/
The Trnava Poster Triennial has long been monitoring how the medium of posters is changing over time and how the way we read them is changing. This year marked the twelfth edition of this international competition, which observes current visual and communication trends in global poster design and evaluates works in two categories – professional and student. The student category plays a key role in this process: it represents an environment where new visual approaches are created and where the boundaries between communication, authorial gesture, and visual experimentation are tested. This year's edition, continuing a long tradition of international confrontation, shows that young authors no longer perceive the poster as a static medium, but as a dynamic system responding to cultural pressure, political gestures, and the reshuffling of social values. The selection of fifty final posters therefore does not create a homogeneous whole, but rather a network of different approaches that together lead to a thoughtful, though not always harmonious, dialogue.
The title of the exhibition, Take it from Above, serves as a disposition—a subtle adjustment of perspective that allows us to see not only visual skill in the students' work, but above all their ability to think about the medium itself. The works on display cover the entire range of topics that shape visual communication today: from environmental and social issues to the analysis of visuality itself, its overload, acceleration, and fragmentation. Many posters express the need to slow down, to name the problem more precisely, or to create a space where the image can exist outside the system of immediate interpretation. Others deliberately work with irony, micro-gestures, or reduction. What they have in common is a precise, critical observation of the contemporary world and a willingness to seek new forms of visual argumentation.
The exhibition concept itself slightly shifts how we are used to approach the poster. Traditional verticality gives way to a different orientation – perhaps closer to body movement than to the gaze. Here, the poster behaves less like an image and more like an object that requires a new way of reading. The viewer is not forced to accept a single perspective; their position becomes part of the work. Stored layers, repeated formats, and seemingly simple gestures open up a field of interpretations: about the excess of images, the need for distance, the pressure of the visual environment, or, conversely, its fascinating diversity. The exhibition allows these meanings to flow freely and enables each visitor to reassemble them anew. The concept does not offer a definitive answer to what a poster should be today—rather, it creates a situation in which this question can be answered in multiple ways.
Partners: Academy of Fine Arts and Design in Bratislava, Slovak Centre of Design
This project is financially supported by Trnava Self-Governing Region.
Supported using public funding by Slovak Arts Council.
Portál www.kamdomesta.sk nie je organizátorom uverejňovaných podujatí a preto nezodpovedá za zmeny uskutočnené organizátormi. Odporúčame preveriť si vopred termín a čas konania podujatia priamo u organizátora. Na niektoré akcie je potrebné sa prihlásiť vopred.