Doe vs. Siren, On Metabolization and Shapeshifting
Kurátorstvo/ Curators: Doris Sisková & Václav Janoščík
Autorstvo/ Exhibited artists: Alex Quicho, Bogna Konior, Camille Wiesel, Junn Zhou, Michal Golák, Nikola Balberčáková & Jakub Pohlodek
Performerky/ Performers: Saara Hukka & Teuta Jonuzi
Architektúra/ Architecture: Damián Cehlárik
Grafický dizajn/ Graphic design: Adam Morong
Vernisáž/ Exhibition Opening: utorok/Tuesday, 21. 01. 2025, 18:00
Trvanie výstavy/Duration: 21. 01. – 02. 03. 2025
Galéria Medium/ Medium Gallery
Zajačiky, ovečky a bambiovia. Online priestor zamorila roztomilosť, ktorá dávno prekročila hranice mémov s mačičkami. Naše identity a správanie odrážajú prepojenosť čistého a komerčného, nevinného a vykorisťujúceho, či roztomilého a brutálneho.
Ako píše Alex Quicho vo svojej eseji Prey Mode: „Buďte za každú cenu mäkkí, jemní, na zožranie – naoko alebo naozaj, len aby ste zistili, čo bude ďalej.“ Režim koristi (Prey mode) znamená zmieriť sa s tým, že všetko je proti vám. Je to roztomilé a neškodné. Takými sa stanete aj vy, pričom aktívne podrývate pevne stanovenú mocenskú štruktúru. Podobne ako v prípade postavy Anyanwu z knihy Wild Seed od Octavie E. Butler, ktorá sa mení na to, čo konzumuje, sa nám vynára otázka: Čo ak korisť túži po predátorovi alebo dokonca po tom, byť zožratá? Čo ak sa konzumovaný*á aktívne zúčastňuje života predátora?
Naša výstava sa inšpiruje virálnym trendom v líčení na TikToku, Doe Eyes vs. Siren Eyes – hyperprítomným nástrojom konečnej premeny. Predstavuje sebareflektívny dualizmus, kde sa predstava o koristi a predátorovi navzájom prelína. Dievčatá na sieti vedia oceniť jemný, laní prístup rovnako ako zvodnú príťažlivosť Sirény, pretože obe sú silnými stratégiami v umení presviedčania. Obe sa pre všetky dievčatá online, či už ako trik alebo realita, stávajú modelmi a metaforami ako prekonať nástrahy a dravé inštinkty, od technologických až po rodové, a všetko medzi nimi.
Medzi vystavenými dielami sa nachádzajú texty a performatívne čítania od N. Balberčákovej a J. Pohlodka s performerkami S. Hukka & T. Jonuzi; videodiela J. Zhou o vizualizácii metamorfózy a reprezentácie kvír identít; C. Wiesel o online priestore po živote; videá prednášky A. Quicho a B. Konior, ktoré ponúkajú veľkorysý priestor na rozmýšľanie o zvádzaní a figuratívnosti v online priestore. Výstava spája etablované a začínajúce autorstvo a ponúka svieži pohľad na myslenie v post-platformovej ére. Aj keď je bohatá na teóriu, zameriava sa na stelesnenie a skúsenosť, podnecujúc návštevníctvo k zamysleniu sa nad poetikou a zapojenia nevinnosti v našom správaní online.
Partneri: Vysoká škola výtvarných umení v Bratislave, České centrum Bratislava
/
Bunnies, lambs and Bambis. The online space has been invaded by the cute, evolving far past cat memes. Our identities and behaviours embody this interlocking of pure and commercial, innocent and exploitative, or the cute and the gory.
As Alex Quicho puts it in her essay Prey Mode: “By all means, be soft, gentle, devourable, as a trick or for real, just to see what happens next.” Prey mode means making peace with everything being against you. It’s cute and harmless. And so are you, while actively subverting a fixed power structure. Echoing Octavia E. Butler’s character Anyanwu from Wild Seed, a shapeshifter who becomes what she consumes, it raises the question: what if the prey desires the predator, or the act of being eaten? What if the consumed becomes an active participant in the predator’s existence?
Our exhibition takes inspiration from a girl-coded TikTok makeup trend Doe Eyes vs. Siren Eyes – a hyper-present tool of the ultimate conversion. We are aiming to represent self-reflective dualism, where the idea of prey and predator merge one another. Girls online value both the gentle, doe-like approach and the seductive, siren-like allure in equal measure because both are powerful strategies in the art of persuasion. Both, for all girls online, as a trick or for real, are becoming models and metaphors on how to navigate through traps and predatory instincts, from the technological to the gendered, and everything in-between.
The exhibited works include texts and performative reading by N. Balberčáková and J. Pohlodek, performed by Saara Hukka & Teuta Jonuzi; videoworks by J. Zhou, on visualising the metamorphosis and representation of queerness and by C. Wiesel on post-living online space; video lectures by A. Quicho and B. Konior, providing a rich thought space that reflects upon the seduction and figuration in online spaces. Bringing together established and emerging artists, the exhibition offers a fresh perspective for post-platform thinking. While theory-rich, it centres on embodiment and experience, encouraging visitors to reflect on the poetics and cooptation of innocence in our online behaviour.
Partners: Academy of Fine Arts and Design in Bratislava, Czech Centre Bratislava
Portál www.kamdomesta.sk nie je organizátorom uverejňovaných podujatí a preto nezodpovedá za zmeny uskutočnené organizátormi. Odporúčame preveriť si vopred termín a čas konania podujatia priamo u organizátora. Na niektoré akcie je potrebné sa prihlásiť vopred.