Miki Skuta: každý interpret má „svojich“ skladateľov

Tlačová správa

Miki Skuta, jeden z najvýznamnejších reprezentantov slovenského interpretačného umenia, uvedie klavírny recitál v rámci cyklu komorných koncertov Štátnej filharmónie Košice v utorok 08. 02. 2022 o 19:00 v Dome umenia. Do programu zvolil diela Bacha, Beethovena a Debussyho. V krátkom rozhovore pre ŠFK odpovedal na otázky o tom, ako vznikala dramaturgia pripravovaného koncertu.


Zdroj: Štátna filharmónia Košice

Pri výbere programu sa vždy snažím dosiahnuť, aby bol koncert jednoliaty. Tak, aby z celkového dojmu nevyčnievala žiadna skladba narúšajúca koncept večera. Okrem toho si myslím, že každý interpret má „svojich“ skladateľov, čo tiež zohralo dôležitú úlohu pri tvorbe programu.

Vo vašom prípade sú to najmä Johann Sebastian Bach a Ludwig van Beethoven, ktorých často radíte do svojich programov. Ktoré diela ste zvolili tento krát?

Bachovu Tokátu D dur, ktorá je ideálna na začiatok koncertu. Nahral som ju ešte v roku 2004 s ďalšími tromi tokátami, ale najčastejšie som z nich hral práve túto. Mám rád ich recitativo časti, ktoré sú akoby improvizované. Samozrejme, všetko je vypísané, čo však u Bacha znamená len noty, bez dynamiky a tempových označení. Práve z toho dôvodu má interpret veľkú slobodu a priestor na fantáziu.

Beethovenových 32 variácií c mol je virtuózna skladba, ako interpretačne, tak aj skladateľsky. Beethoven bol veľkým majstrom variácií. Sú to krátke, len 8-taktové variácie, napriek tomu každá má svoj charakteristický svet. Práve z toho dôvodu túto skladbu obdivujem.

Beethovenova Sonáta č. 26 Es dur je prvou sonátou, ktorú som naštudoval ešte na Konzervatóriu a odvtedy ju hrávam. Má krásny príbeh, čo naznačujú aj názvy jej častí: Rozlúčenie, Neprítomnosť a Opätovné stretnutie.

Obe Beethovenove kompozície ste nahrali pre košické vydavateľstvo Hevhetia, čo má tiež zaujímavé pozadie.

Nahrával som ich v roku 2008 vo vlastnom štúdiu. Vtedy som mal doma čerstvo kúpené krídlo Bösendorfer, bolo v bezchybnom stave. Vtedy som začal s nahrávaním, ktoré ma vždy zaujímalo.

Na koncerte uvediete aj skladby Debussyho. Je aj on jedným z „vašich“ skladateľov, ktorého hrávate pravidelne?

Od Debussyho na koncerte zahrám tri skladby z rôznych cyklov. Debussyho som nehrával často. Ale niekedy okolo roku 2010 prišla krásna ponuka zo Salzburgu. Tamojší súbor pre súčasnú hudbu OENM pripravoval program z diel Tristana Muraila. Murail je považovaný za pokračovateľa francúzskej kompozičnej tradície: Debussy – Messiaen – Murail. Program bol postavený na Murailových skladbách, ktoré hral súbor, a medzi nimi som mal sólové vstupy z diel Debussyho a Messiaena. Tam som si uvedomil, že Debussy je mi veľmi blízky, a ľahko pochopím jeho reč, jeho impresionistický svet.

Ďakujeme za rozhovor.

Klavírny recitál Mikiho Skutu si môžete vychutnať 08. 02. 2022 o 19:00 v koncertnej sále košického Domu umenia. Podujatie bude v režime „OP“, s polovičnou kapacitou.

>> Info o koncerte <<

Zdroj: Štátna filharmónia Košice

Miki Skuta je výnimočný umelec, ktorý sa s absolútnou ľahkosťou a suverenitou pohybuje v oblasti klasickej hudby, jazzu aj popu. Ako koncertný klavirista dosiahol významné medzinárodné úspechy. Spomedzi mnohých spomeňme aspoň nahrávky Bachových Goldbergových variácií, s ktorými získal najvyššie hodnotenie v odbornom časopise BBC Music Magazine, vypredané londýnske sólové koncerty v roku 2013 v koncertnej sále Kings Place, alebo účinkovanie na festivale najlepších klaviristov súčasnosti „The Piano“, ktorý sa konal v prestížnej koncertnej sále Hudobnej Akadémie F. Liszta v Budapešti. Vystúpil v Berlínskom Konzerthause, Fazioli Concert Hall, jeho koncerty mali veľký ohlas aj v Salzburgu, Paríži, Cannes, aj na Bratislavských hudobných slávnostiach. Na konte má tiež CD s klavírnymi dielami Beethovena, Chopina, improvizačné projekty Darmstadt Acoustic Breakcore so skladateľom a flautistom M. Piačekom a 10 Initial Epilogues s rakúskym pozaunistom Bertlom Mütterom. Medzi nedávne úspechy patrí vystúpenie v rámci prestížneho londýnskeho koncertného cyklu Bach Unwrapped. Bol umeleckým riaditeľom festivalu medzinárodného umenia v maďarskej Pannonhalme, je držiteľom ocenenia Krištáľové krídlo a Ceny Frica Kafendu.

http://skuta.net/

Zdroj TS: Jana Šargová