Dni tanca pre vás / Návrat z ticha / pondelok – celodenné vstupné / PENELOPE / KUBO URSINY A TEATRO FATAL

  • 19:00 nádvorie DŠT│Lisbeth Gruwez & Maarten Van Cauwenberghe (Belgicko): PENELOPE   
    Nonverbálny epilóg k dielu Odysea vo forme podmanivého tanečného sóla Lisbeth Gruwez, plného nekonečnej milosti a sily. 
  • 20:30 nádvorie DŠT│Kubo Ursiny a Teatro Fatal & umelecký súbor DŠT – koncert

14. 06. 2021│pondelok 19:00
cena: 20 € / Kúpiť lístky

Program je súčasťou festivalu: Dni tanca pre vás / Návrat z ticha / medzinárodný festival

……………………

Lisbeth Gruwez & Maarten Van Cauwenberghe: PENELOPE (Belgicko)

Penelope bola vytvorená ako epilóg k Odyseovi Flámskeho Kráľovského Divadla: 24 hodinová inscenácia, v ktorej 24 mužov vyrozprávalo celý príbeh Odysey.

Akonáhle sa javiskom prehnal slovný rozruch dvadsiatich-štyroch mužov rozprávajúcich príbeh Odysey, na záver, Lisbeth Gruwez odprezentovala nonverbálnu odpoveď v úplnej jednoduchosti: v dvadsiatich minútach vykúzlila tancom všetky bočné ženské postavy Odysey a ponúkla tak odpoveď týmto mužom. Lisbeth Gruwez chcela pridať otvorený koniec Odysey a redukovať tak plnosť verbálneho prejavu na nonverbálne nič. Na interpretáciu Penelopino čakania používa len svoje vlastné telo. Ako Lisbeth poznamenáva: „Penelope čaká, bojuje s časom a túžbou. Jej pohyb je v stave zastavenia.“ Túto unikátnu kombináciu zastavenia a pohybu formuje do špirály: figúry, ktorá je súčasne obmedzená aj celkom neobmedzená. Jej cieľom je predstavovať čas nie ako lineárny ale ako cyklický. 

Konieckoncov, „došlo niekedy k ukončeniu cyklov násilia, ktoré vykresľuje Odysea?“ Podľa Lisbeth je toto hlavná otázka celého eposu. Interpretuje ju ako večné opakovanie (mužského) násilia: opakovaný cyklus pokusov a omylov, útoku a obrany. V tejto interpretácii, Penelope – a ženy vo všeobecnosti – sú symbolom angažovanosti a zmierenia, zatiaľ čo mužská „sláva a hrdinstvo“ vedie len k rozdeleniu. 

Lisbeth Gruwez vytvorila svoje sólo pod vedením Maartena Van Cauwenbergheho, jej etablovaného partnera v belgickej skupine súčasného tanca Voetvolk, ktorý je tvorcom hudby. Hudba toto sólové predstavenie na jednej strane podporuje no tak isto ide proti nemu ako akýsi kontrapunkt. Spoločne však majú za cieľ čo najjednoduchšie uchopiť čas.

Choreografia a interpretácia: Lisbeth Gruwez
Hudba: Maarten Van Cauwenberghe
Svetelný dizajn: Harry Cole
Scénografia: Marie Szersnovicz
Kostým: Myriam Van Gucht
Korepetítor: Lucius Romeo-Fromm
Technická réžia: Thomas Glorieux
Produkcia: Voetvolk vzw & Royal Flamish Theatre

S podporou: the Flemish Community & the Flemish Community Commission

Kubo Ursiny a Teatro Fatal & umelecký súbor DŠT

Spojenie silnej autorskej hudby a súčasného tanca v podaní medzinárodného umeleckého súboru.

Teatro Fatal je autorský projekt Jakuba Ursinyho. Prvý album Divadlo frizúr z roku 2001 zaujal najmä pesničkou Idem si, ktorá bola použitá aj v krátkom animovanom filme Posledný autobus. Druhý album Kolmica uzrel svetlo sveta až minulý rok a to v celkom novom zložení aj nástrojovom obsadení. Všetky nové pesničky sú otextované súčasným prozaikom Ondrejom Štefánikom, ktorý na seba upozornil najmä románom Som Paula. Výsledkom je prierez tvorbou tohto obsadenia, ktoré sa sa považuje aj za postapokaliptický punk so sureálnymi a romantickými prvkami.