Radovan Čerevka patrí k výrazným sochárskym osobnostiam vizuálneho umenia začiatku 21. storočia, ktorý vzišiel z umeleckej scény na Slovenku. Jeho tvorbu charakterizuje kódovaný výtvarný jazyk nesúci mediálnu informáciu, vplyvu, sily, jej použitia a najčastejšie konfliktov vojenských alebo civilizačných, ekologických katastrof. Globálna politika sféry vplyvu, moci, dosahovaná vojenskou silou a šírená globálnymi médiami sa pre Radovana Čerevku stáva priestorom – vojnovým poľom umeleckej sebarealizácie.

Napriek vizuálnemu jazyku citujúcemu a používajúcemu nástroje globálnych médií na zosilnenie účinku informácie (napríklad novinárska infografika, obrazy z vojenských prieskumných lietadiel a dronov, umelecké dielo, ktoré sa tvári ako archeologický objekt) si zachováva Radovan Čerevka svoj rozpoznateľný vizuálny jazyk spojený s vlastným myslením a realizáciou priestorových diel. Realizuje objekty, inštalácie, využíva pri tom dematerializáciu, ale aj prácu s trojdimenzionálnou kolážou, ready-made s komponovaním do nových paradoxných a významovo provokatívnych súvislostí.

V multipolárnom a multicivilizačnom svete, keď sa na konci 80. rokov 20. storočia zrútil komunistický systém a medzinárodná studená vojna odišla do zabudnutia, začali hrať dôležitú úlohu kultúrne rozdiely a náležitosť s etnickou, náboženskou skupinou a jej prejavmi. Nastal a nastáva civilizačný konflikt, stupňujúci sa ekologickými katastrofami a migrovaním veľkého množstva obyvateľstva.

Radovan Čerevka nenazerá na svoje umelecké témy historickým okom, ale tematicky spracováva aktuálnu situáciu a čo aj jeho priamo zasahuje v mediálnom informačnom toku. Nerelativizuje informácie a nepodceňuje ich silu, naopak, pracuje s jej najväčšími danosťami a to je cielenie a zásah. Autor sa venuje tvorbe, ktorá nesie v sebe politický kód, nerobí aktivistické umenie, tvorí umenie zaoberajúce sa politikou a jej témami zväčša v globálnom meradle. Nemoralizuje, skôr analyzuje alebo porovnáva. Myšlienkovo neponúka riešenie témy, ktorá v sebe nesie politický a civilizačný konflikt, skôr ho vizuálne divákovi pripomína, aby nezabúdal na realitu popri reklamných blokoch idealizujúcich život. Zobrazuje realitu sveta a dáva ju do kontextu diváka v galérii.

Radovan Čerevka sa snaží o materializovanie tézy, ktorá sa v umení zachová na večné veky. A prežije aj svoju vlastnú tematickú aktuálnosť, ktorá v časovom vývoji pominie. A ako predmet umenia bude čakať na svoju inštitucionalizáciu.

Výstava preto pôsobí ako muzeálna prezentácia archeologických nálezov minulosti. Autor však odkrýva mechanizmy moci a propagandy šírené cez hračkársky produkt, určený na prekrúcanie histórie a politickej reality. Na výstave divák bude môcť vidieť hlinené tabuľky, transkripty, alegorické betónové reliéfy s témou vojenskej ekonómie konfliktu. Výstava prezentuje určitý typ nostalgie a hrá sa s muzeálnym artefaktom, s fiktívnou archeológiou. Preto výstavu reflektuje názov MOC V MÚZEU.

V najnovších dielach, prezentovaných na výstave premiérovo, sa vrátil Čerevka k sochárskej materiálovej podstate, ikonografickú koláž vymenil za umelý kameň. V diele Rekonštrukcia bojového poľa (2018) sa autor stavia do úlohy archeológa vytvárajúceho rekonštrukciu civilizačného pokroku po „premene svetového poriadku, po konci histórie a po odchode posledného človeka“, v krajine naoko púštnej nachádza zásobníky, ktoré svojimi zhlukmi pripomínajú kostru pravekého jaštera, vraky bojovej techniky a samohybné húfnice v modelovanej krajine odkrýva púštny vietor. V idylických opisoch sochárskeho diela Radovan Čerevka kladie naliehavé otázky: Ak civilizácie pred nami charakterizovalo popletenie jazykov a ruiny Babylonskej veže, ktoré doteraz slúžia ako odkaz/metafora neporozumenia, čo objavia po nás? Čo nás bude charakterizovať? Čo bude našimi ruinami konfliktu?

Radovan Čerevka (1980) sa narodil v Košiciach. Absolvoval štúdium na Katedre výtvarných umení a intermédií Technickej univerzity v Košiciach, v prvom a talentovanom ročníku Ateliéru slobodnej kreativity 3D prof. Juraja Bartusza. Svoj doktorandský titul získal na Vysokej škole výtvarných umení, kde sa aj habilitoval na docenta. Vedie ateliér na Katedre výtvarných umení a intermédií Technickej univerzity v Košiciach. Doteraz absolvoval viac ako 15 samostatných výstav na Slovensku a najmä v zahraničí. Výstava pre Východoslovenskú galériu v Košiciach je koncipovaná ako autorský projekt, je to Čerevkova druhá samostatná prezentácia v tejto inštitúcii. Radovan Čerevka je autonómnym tvorcom, ale je aj členom umeleckej skupiny Kassaboys.

Výstavu a tvorbu nových diel podporil z verejných zdrojov Fond na podporu umenia.
Pripravovanú komplexnú monografiu Radovana Čerevku podporil Bratislavský samosprávny kraj.


Otvorenie výstavy: 15. 11. 2018 o 18.00 hod.
Trvanie výstavy: 16 11. 2018 – 31. 3. 2019

Kurátorka: Ivana Moncoľová
Vstup: 2/3€

Miesto: Východoslovenská galéria, Hlavná 27, Košice

www.vsg.sk