ČINOHRA, Peter Weiss: MARAT/SADE

Prenasledovanie a zavraždenie Jeana Paula Marata, hrané hereckou skupinou charentonského ústavu, pod vedením pána de Sade

 

Blázon každý, kto iným predpisuje nejaký spôsob myslenia!“ (markíz de Sade)

Revolučné časy prinášajú preverovanie ideí v praxi a následný zmätok. Od myšlienky k činu je evolučná cesta nahradená revolučnou skratkou, ktorá nevyhnutne vedie k tragédiám ľudí aj celých národov. Jean Paul Marat, ikona francúzskej revolúcie z roku 1789, to pocítil na vlastnej koži. A to aj doslova: jeho kožné exémy ho nútili stráviť celé hodiny vo vani, v ktorej bol napokon aj zavraždený. Ale čo s tým má do činenia markíz de Sade, spisovateľ a filozof, ktorý je pre dnešného človeka zosobnením sexuálnych patológií a ktorému vďačíme za pojem sadizmus?

Nemecký dramatik Peter Weiss priniesol do európskej drámy vynikajúcu divadelnú hru, ktorej pôvodný názov, Prenasledovanie a zavraždenie Jeana Paula Marata, hrané hereckou skupinou charentonského ústavu, pod vedením pána de Sade, naznačuje, že prostredie blázinca, v ktorom aj v skutočnosti de Sade strávil niekoľko rokov, a v ktorom skutočne nacvičoval predstavenia so spolupacientmi, je vynikajúcim rámcom pre výpoveď o veľkom plátne dejín revolúcií. A nielen o tej, ktorá na konci 18. storočia zatriasla zakonzervovaným európskym poriadkom a bola prológom k marxistickej ideológii a jej krvavému revolučnému stelesneniu pred vyše sto rokmi. A kto je tu vlastne blázon? Veď ako desivo znejú aj dnes slová radikálneho kňaza Rouxa:

„Žiadame všetkých nech okamžite vyvinú úsilie, aby sa skončila vojna, táto prekliata vojna, ktorá je len zámienkou na zvyšovanie cien, ktorá len prebúdza dobyvačné chúťky, žiadame, aby tí, čo rozpútali vojnu znášali všetky náklady s ňou spojené.“

Premiéra: piatok 4. november 2022
Dĺžka predstavenia: 125 minút s prestávkou
Miesto predstavenia: Malá scéna


REALIZAČNÝ TÍM
Réžia: 
Vladimír Strnisko
Dramaturgia: Peter Himič
Scéna: Lucia Šedivá
Kostýmy: Silvia Korenči Zubajová
Hudba: Vladislav Šarišský
Pohybová spolupráca: Juraj Benčík
Masky: Juraj Steiner
Asistent réžie: Stanislav Pitoňák
Asistent dramaturgie: Lukáš Kopas
Inšpícia: Hedviga Cifráková
Text sleduje:Iveta Vinclavová

OSOBY A OBSADENIE
Markíz de Sade: Matej Marušin
Jean Paul Marat: Tomáš Diro
Simona Evradová: Dana Košická
Charlotta Cordayová: Alena Ďuránová
Duperret: Andrej Palko
Jacques Roux: Jakub Kuka
Kokol: Stanislav Pitoňák
Polpoch: Juraj Zetyák
Cucurucu: František Balog
Rossignol: Tatiana Poláková
Pacienti: Peter Čižmár, Róbert Šudík, Katarína Horňáková, Henrieta Kecerová
Hudobníci (ako pacienti): Pavol Cebák a.h., Lukáš Fülöp a.h. (orchester Opery ŠDKE)
Vyvolávač: Martin Stolár
Coulmier: Ivan Krúpa
Coulmierova žena: Adriana Ballová
Coulmierova dcéra: Lívia Dujavová
Ošetrovatelia: Ľuba Blaškovičová, Beáta Drotárová
Sestry: Mariano Covone a.h., Peter Rolík a.h.(Balet ŠDKE)