Ars Nova │ 09.11.2023 │ Kunsthalle/Hala umenia │ 19:00


Štátna filharmónia Košice
Balázs HORVÁTH, 
dirigent
Martin PAVLÍK, husle
Peter KATINA, akordeón

Program:

Peter Dan Ferenčík: Inter – Intra No. 2 pre sláčikový orchester  (20‘)
Peter Javorka: Musik für Egon Schiele pre husle a orchester  (10‘)
Matej Sloboda: A Weathered Line Glittering pre orchester  (15‘)
Peter Machajdík: PROTI-STAV pre akordeón a orchester  (19‘)

Koncert v spolupráci so Spolkom slovenských skladateľov je súčasťou festivalu Nová slovenská hudba.


>> KÚPIŤ LÍSTKY 


Latinské slová „inter – intra“, ktoré poslúžili skladateľovi Petrovi Ferenčíkovi ako názov diela, majú v preklade dva významy, avšak rovnakú významovú podstatu – „medzi“. Slovo inter vyjadruje napríklad vzťah medzi dvoma či viacerými osobami alebo skupinami. Slovo intra označuje priestor, kde sa niečo odohráva. Je to vlastne explicitné popísanie priebehu tejto kompozície. Hráči medzi sebou v priestore interagujú, odpovedajú si odovzdávaním hudobných motívov. Zvuková masa vďaka tejto interakcii migruje po priestore, presúva sa z jednej skupiny hráčov na ďalšiu.

Musik für Egon Schiele pre sólové husle a redukovaný orchester napísal skladateľ Peter Javorka k 100. výročiu smrti výtvarníka Egona Schieleho. Skladba je jednočasťová, sú v nej dva kontrastné princípy - bloková sadzba a výrazne rytmická, rýchla hudba, kde sú prítomné aj sólové husle. Tie sú v celej skladbe oproti orchestru nositeľom výraznej rytmickej kresby. Skladba obsahuje aj dve kadencie sólových huslí s bicími nástrojmi.

Počet a komplexnosť riadených hudobných procesov v skladbe A Weathered Line. Glittering. od Mateja Slobodu je zredukovaný na nevyhnutné minimum. Nenastávajú žiadne príkre kontrasty, dramatické zmeny, tézy, antitézy, syntézy. Vďaka svojej predvídateľnej architektúre je možné ponoriť sa do neustále meniaceho sa objektu a začať si všímať mikromelódie a zmeny farieb, ktoré by pri rýchlych zmenách zvuku nebolo možné sluchom zaznamenať.

Skladba Petra Machajdíka Proti.Stav sa pomocou tradičných tonálnych a modálnych techník s citlivosťou pre zvukovú pestrofarebnosť snaží vytvoriť jemný svet emocionálnych textúr. Toto dielo sa vyznačuje nenápadným hypnotickým charakterom a nenásilným hudobným jazykom, ktorý nanovo definuje niektoré formy súčasnej hudby. Skladba sa dotýka úvah o súčasnom stave životného prostredia, ochrane biodiverzity, protistave či protipóle zanedbávania dôležitosti tém spojených s danou problematikou.


Koncert je súčasťou festivalu súčasného umenia ARS NOVA 2023.