opera, opera opier
Opera opier
Opera opier. Tak zvyknú odborníci titulovať toto dielo Mozartovho zrelého génia z posledných rokov majstrovho života. V čom tkvie jeho výnimočnosť? Veď samotný dej – pomerne jednoduchý príbeh smilníka, ktorého prenasledujú obete jeho vášne – nevytvára a priori predpoklad pre vznik opery, ktorá by sa mala do dejín tohto druhu zapísať zlatými písmenami!
Hoci Mozart v ničom nevybočuje z klasicistického kompozičného štýlu, hoci nijako nenarúša prísnu štýlovú „regulu", predsa len dáva dielu jasný punc originality, využívajúc pritom všetky polohy hudobného jazyka ako prostriedok pre kresbu charakterov a vzťahov. Autor akoby dôsledne premietal hudobný materiál na iné médium – na plochu sujetu – a každú spevácku ozdobu, každý súzvuk hlasov v ansámbloch, každú zmenu tempa (a tak ďalej a tak ďalej...) odôvodňuje, napĺňa, necháva „nasiaknuť" dramatickým významom. A tak, hoci sme aj navyknutí vykladať dejiny opery v ich chronologickej následnosti, Don Giovanni (tak ako napokon všetky fenomenálne umelecké diela) akoby sa dostával mimo čas a priestor – a fascinujúcou spätosťou hudby s mimohudobnými významami smelo konkuruje najlepším hudobným drámam všetkých období a proveniencií!
Premiéra: piatok 25. máj 2018
Online rezervácia a predaj vstupeniek na www.navstevnik.sk
REALIZAČNÝ TÍM
OSOBY A OBSADENIE
Opera opier. Tak zvyknú odborníci titulovať toto dielo Mozartovho zrelého génia z posledných rokov majstrovho života. V čom tkvie jeho výnimočnosť? Veď samotný dej – pomerne jednoduchý príbeh smilníka, ktorého prenasledujú obete jeho vášne – nevytvára a priori predpoklad pre vznik opery, ktorá by sa mala do dejín tohto druhu zapísať zlatými písmenami!
Hoci Mozart v ničom nevybočuje z klasicistického kompozičného štýlu, hoci nijako nenarúša prísnu štýlovú „regulu", predsa len dáva dielu jasný punc originality, využívajúc pritom všetky polohy hudobného jazyka ako prostriedok pre kresbu charakterov a vzťahov. Autor akoby dôsledne premietal hudobný materiál na iné médium – na plochu sujetu – a každú spevácku ozdobu, každý súzvuk hlasov v ansámbloch, každú zmenu tempa (a tak ďalej a tak ďalej...) odôvodňuje, napĺňa, necháva „nasiaknuť" dramatickým významom. A tak, hoci sme aj navyknutí vykladať dejiny opery v ich chronologickej následnosti, Don Giovanni (tak ako napokon všetky fenomenálne umelecké diela) akoby sa dostával mimo čas a priestor – a fascinujúcou spätosťou hudby s mimohudobnými významami smelo konkuruje najlepším hudobným drámam všetkých období a proveniencií!
Premiéra: piatok 25. máj 2018
Online rezervácia a predaj vstupeniek na www.navstevnik.sk
REALIZAČNÝ TÍM
| Hudobné naštudovanie: | Vinicius Kattah |
| Réžia: | Juraj Nvota |
| Scéna a kostýmy: | Mona Hafsahl |
| Umelecký maskér a vlásenkár: | Juraj Steiner |
| Dirigent: | Vinicius Kattah |
| Zbormajster: | Lukáš Kozubík |
| Choreograf: | Jaroslav Moravčík |
| Projekcie: | Lukáš Kodoň |
| Čembalo/basso continuo: | Vinicius Kattah |
| Dramaturgia: | Peter Hochel |
| Asistent réžie: | Vendelína Michna, Eva Nováková |
| Asistent dirigenta: | Jan Novobilský |
| Koncertný majster: | Peter Michalík |
| Korepetítor: | Júlia Grejtáková, Jan Novobilský |
| Inšpicient: | Viera Hronská, Magdaléna Kovalčíková |
| Šepkár: | Klaudia Kovalčíková, Magdaléna Kovalčíková |
OSOBY A OBSADENIE
| Don Giovanni: | Marek Gurbaľ, Marián Lukáč |
| Komtur: | Apostol Milenkov, István Rácz |
| Leporello: | Michal Onufer, Mihály Podkopájev |
| Donna Anna: | Michaela Várady, Mariana Hochelová |
| Don Ottavio: | Maksym Kutsenko, Pablo Cameselle |
| Donna Elvira: | Tatiana Paľovčíková, Janette Zsigová |
| Zerlina: | Adriana Banásová, Aneta Hollá |
| Masetto: | Csaba Kotlár, Martin Kovács |
| Farár: | Dušan Pásztor |
Portál www.kamdomesta.sk nie je organizátorom uverejňovaných podujatí a preto nezodpovedá za zmeny uskutočnené organizátormi. Odporúčame preveriť si vopred termín a čas konania podujatia priamo u organizátora. Na niektoré akcie je potrebné sa prihlásiť vopred.